zaterdag 19 januari 2019

Mag het nog?


Veerkracht, durf en nieuwsgierigheid


Vorige week was de vraag "Mag het nog?" bijna dagelijkse kost. Hooguit één à twee weken per jaar hoor je die vraag. En na verjaardagen.
Nou, ik trek mij er niets van aan. Ik stuur nu (pas) mijn welgemeende nieuwjaarsgroet!

2018 gaf ik een veerkrachtige wens mee en die bleek ook knetterhard nodig. Het was geen gemakkelijk jaar met veel onverwachte verdrietige gebeurtenissen.
Dus die veerkracht houden we er nog maar even in voor 2019, maar wel aangevuld met een fikse portie durf en nieuwsgierigheid. Afgelopen zomer kwamen die mij vergezellen tijdens de feest-Jump! die Ineke Hurkmans van Jump! Movement hier kwam vieren @BijTasAanTafel.

Opporren

Tijdens de Jump! sprak ik de wens uit meer te willen gaan staan - op een podium misschien wel - om mensen te enthousiasmeren ofwel op te porren om de dingen te doen die ze niet doen terwijl dat vaak zo zoooonde is omdat het zo leuk kan zijn. Kijk maar naar mij :) Voor ik het wist buitelden de wonderlijkste avonturen door mijn leven!


Hartewens

Binnen een week had ik mij aangemeld om op Theaterfestival de Parade in Utrecht parade te lopen, als Barbarella nog wel. Op de Parade werken was echt een wens die ik al jaren koesterde maar waarvan ik dacht dat ik daar als Sarah+ toch echt te oud voor was. Het was werkelijk fantastisch, wat een plezier hebben we gehad in die zinderende zomerweken!






Woesj!

Aan het eind van de zomer werd het Internationale Literatuur Festival georganiseerd in Utrecht. Ik deed mee met de Voorleesmarathon waarbij 1000 vrouwen voorlazen uit Anna Karenina (podium pakken!). Bovendien kreeg ik de kans om Julian Barnes (zijn boek Flauberts Parrot stond op mijn Engelse leeslijst van Engels meer dan dertig jaar geleden) te spreken en te verrassen met het meebrengen van een boek wat de eerste Nederlandse vertaling van zijn oeuvre bleek. Wat een leuk moment en wat een geweldige energie gaf dat! Woesj!


CD-presentatie Vuurvlinder - Wat een eer!

In februari was het net uit haar cocon gekropen trio Vuurvlinder te gast @BijTasAanTafel. Drie stoere dames die het in het najaar presteerden om hun eerste plaat uit te brengen. 
En wie kreeg de eer om deze feestelijk gelegenheid te presenteren?! 



Wat doe je niet?

Als je mij vraagt wat ik doe, vertel ik dat ik de vraag stel: "Wat doe je niet?" Maar als ik die vraag aan mijzelf stel dan stop ik twee vingers in mijn oren en zeg vlug "lalalala". Kop in het zand dus. Een beetje spelevaren o.k., maar het plan om workshops met dit thema serieus vorm te geven daar liep ik steeds voor weg.
Toen ik dit najaar een lieve vriendin opzocht in het ziekenhuis keek ze mij opeens doordringend aan en zei:"Weet je wat ik zo mooi vind als Pippi zegt: `Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'!" Deze woorden en haar levenslust heb ik voor altijd een plekje in mijn hart gegeven en helpen mij als ik twijfel of ik iets wel of niet zal doen.
Dus ik ga het doen: op vrijdag 1 februari aanstaande geef ik een workshop in De Krachtfabriek, een prachtig initiatief hier in Houten.



Spontaniteit geeft het leven sjeu

Ik heb op de middag van de Jump! weer ervaren dat als iets anders gaat dan je had bedacht je ook heerlijk verrast kunt worden! Hier het recept voor een zalig misbaksel:

Men neme:
4 eiwitten
2 dl suiker
1 dl poedersuiker

Alles goed stijfkloppen in een vetvrije kom. Het schuim verdeel je over twee met bakpapier beklede vormen tot mooie suikerkastelen. Een uurtje bakken op 130 graden.

Dan klop je slagroom, rooster je amandelschaafsel, breek je een stuk super pure chocolade in kleine stukjes (raspen kan ook) en bouw je een mooie taart. Begin met een schuimbodem, doe hier lekker veel slagroom op en bijvoorbeeld kersenvlaaivulling.Vervolgens leg je er de tweede schuimlaag op en versier alles je met nog meer slagroom en geraspte chocola.
Nu is het al een feestje maar het kan altijd leuker!
De bel gaat: de gasten zijn er! Leg de taart op een taartplateau en houd deze met één hand vast en omhels je gasten hartelijk terwijl je spontaan de taart van het plateau laat glijden....
Splash! Kan niet missen: de perfecte @BijTasOpDeVloerTaart!

Spontane variatie op Eton Mess

Mijn wensen voor jou voor 2019

Mag het nog? Ja ik doe het! Ik wens je voor 2019 veel veerkracht, durf en nieuwsgierigheid!
Vertel mij maar eens @BijTasAanTafel hoe dat bevalt! Want mensen ontmoeten, je met een ander verbinden geeft het leven pas sjeu! Wees welkom! Dat kan ook weer op zondag 17 maart tijdens het  huiskamerconcert van Vita & Jaime. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten